« ولادت حضرت عبدالعظيم حَسني(علیه السلام)آیت‌الله محمدعلی شرعی دار فانی را وداع گفت. »

طبق روایات اسلامی ترک غیبت چه آثاری دارد؟

✅ ترك غیبت، آثار زيبايى دارد كه در روايات متعدد به آن اشاره شده است.

 حضرت صادق(علیه السلام) به هشام بن سالم فرمود:
هيچ «ورعى» سودمندتر از دورى از حرام هاى الهى و بازداشتن نفس از «اذيت كردن مؤمنان و غيبت كردن از آن ها» نيست.(1)

«ورع» در معناى عامش با «تقوا» يكى است و در معناى خاصش «ترك مشتبهات»(2) است.

در تفسير اين روايت مى توان گفت: اگر ترك غيبت، «ملكه» روح انسان شود، يكى از سودمندترين ورع ها را به دست خواهد آورد.

 در روايات ديگرى هم به صورت مطلق آمده است: «اگر انسان از زبان خود مراقبت كند و آبروى ديگران را نريزد، خداوند هم در قيامت از لغزش هاى او چشم مى پوشد»، كه غيبت نيز از مصاديق بارز اين روايت است.

حضرت زين العابدين(علیه السلام) مى فرمايد:
كسى كه زبانش را از(ريختن) آبروى مردم باز دارد، خداوند در روز قيامت از گناهان او چشم مى پوشد.(3)

روايات ديگرى هم نشان دهنده ارتباط مستقيم غيبت نكردن و ايمان هستند، يعنى اين مطلب را بيان مى كنند كه اگر كسى زبانش را از بدگويى باز دارد، ايمانش پايدار مى ماند.

 پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
ايمان بنده پايدار و پابرجا نمى ماند، مگر اين كه دلش پابرجا و پايدار بماند و دلش هم (در اين راه ايمانى) پايدار نمى ماند، مگر زبانش پايدار بماند؛ پس كسى از شما كه مى تواند خدا را ملاقات كند در حالى كه دستش به خون و اموال برادران مسلمانش آلوده نباشد و زبانش متعرض آبروى برادران ايمانى اش نشود، اين كار را بكند.(4)

 رواياتى ديگر در باب صدقه وجود دارند كه غيبت را هم دربر مى گيرند، چرا كه هر عضوى از اعضاى بدن ما صدقه اى دارد و صدقه زبان، ترك گفتار زشت است كه شامل خوددارى از غيبت نيز مى شود.

رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) نيز مى فرمايد:
جلو زبانت را بگير (و غيبت نكن) كه همين (جلوگيرى تو) صدقه‌اى است كه با زبانت بر خويش مى دهى.(5)

در برخى روايات ترك غيبت برتر از بسيارى عبادت هاى مستحب شمرده شده است.

✨ حضرت(صلی الله علیه و آله و سلم) در بيان ديگرى فرمود:
ترك غيبت نزد خداوند عزيز و بزرگ، از ده هزار ركعت نماز مستحبى ، محبوب تر است.(6)

كسى كه روزه مى گيرد، در حال عبادت است؛ اگر چه در بستر خويش خواب باشد؛ به شرط اين كه از برادر ايمانى اش غيبت نكند.(7)

هر عضو را بدان كه به تحقيق روزه‌اى است
تا روزه تو روزه بود نزد كردگار
اول نگاه دار نظر تا رخ چو گل
در چشم تو نيفكند از عشق خويش خار
ديگر ببند گوش ز هر ناشنودنى
كز گفت و گوى هرزه شود عقل تار و مار
ديگر زبان خويش كه جاى ثناى او است
از غيبت و دروغ فرو بند استوار(8)

 در روايت ديگرى از رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) چنين نقل شده است:

 نشستن داخل مسجد در انتظار نماز، عبادت است؛ به شرط اين كه فرد سخنى نگويد (و سكوت كند). گفته شد: اى رسول خدا! منظور چه سخنى است؟ حضرت فرمود: «غيبت».(9)

↙️ گاه ترك اين رفتار ناپسند عامل ورود انسان به بهشت معرفى شده است.

◀️ شش خصلت است كه هيچ مسلمانى با يكى از آن ها نمى ميرد، مگر آن كه خداوند تعهد كند او را وارد بهشت كند، فردى كه نيت او اين باشد از برادر ايمانى اش غيبت نكند؛ پس اگر بر اين نيت بميرد، خداوند متعهد است او را وارد بهشت كند.(10)

 ترك غيبت، خير و نيكى در دنيا و آخرت را در پى خواهد داشت.

 حضرت باقر(علیه السلام) فرمود: ما در كتاب حضرت على(علیه السلام) اين روايت را يافتيم كه پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) بر بالاى منبر فرمود:
سوگند به خدايى كه جز او معبودى نيست، هيچ گاه خيرى در دنيا و آخرت نصيب مؤمنى نشد، مگر به سبب خوش گمانى اش به خدا و اميدوارى به او و خوش اخلاقى و ترك غيبت درباره برادران ايمانى.(11)

◀️ از سوى ديگر مى فرمايد:
سوگند به خدايى كه جز او معبودى نيست، خداوند هيچ مؤمنى را پس از توبه و استغفار كيفر نمى كند، مگر به سبب بدگمانى اش به خدا و كوتاهى در اميد به او و بداخلاقى و غيبت كردن از برادران ايمانى.(12)

 پی نوشت ها:
(1). كلينى: كافى، ج8، ص244.
(2). امورى كه در آن ها شبهه حرمت وجود دارد.
(3). كلينى: كافى، ج2، ص305.
(4). علامه مجلسى: بحارالانوار، ج72، ص262.
(5). كلينى: كافى ، ج2، ص114.
(6). محدث نورى: مستدرك الوسائل، ج9، ص117.
(7). صدوق: الفقيه، ج2، ص74.
(8). عطار: ديوان اشعار.
(9). كلينى: كافى، ج2، ص356.
(10). محدث نورى: مستدرك الوسائل، ج9، ص117.
(11). كلينى: كافى، ج2، ص71.
(12). همان

 


موضوعات: اخبار
   دوشنبه 13 دی 1395


فرم در حال بارگذاری ...