« کرسی آزاداندیشی با موضوع قرآن معجزه الهی

 بسم رب الشهدا

باسلام

تاریخچه ی بازی های رایانه ای:

سرویس اجتماعی جهان: توليد و پيدايش بازى هاى رايانه اى دنيا به سال 1341 هجرى شمسى (1962.م) باز مى گردد كه استيفن راسل از دانشجويان دانشگاه MIT نخستين بازى رايانه اى را با نام جنگ فضايى نوشت كه روى رايانه اى به نام PDP1 كه اندازه اى در حدود يك اتومبيل داشت اجرا مى شد و داستان بازى همان جنگ سفينه ها بود كه شما بايد سفينه طرف مقابل را نابود مى كرديد. بعد از آن شركت آتارى در سال1352 (1973) بازى پونگ را ساخت كه يك بازى ساده متشكل از تعدادى مستطيل سياه و سفيد بود كه چندان خلاقيتى در آن وجود نداشت. مهاجمان فضايى، بازى ديگرى كه در سال 1376 (1997) در شركت تايتو نوشته شد، شامل عناصر كلاسيك يك بازى رايانه اى بود. در اين بازى كنترل يك شى يا يك شخص در دست بازيكن بود كه بايد با كمك آن دشمنان را نابود مى كرد. پس از آن بازى هاى ويدئويى سير تكاملى خود را طى كردند و در اواسط دهه هشتاد بازى ها بيشتر به سمت داستان هاى جنگى پيش رفتند. علت آن علاوه بر مسائل فنى جو متشنج اواخر دهه 80 آمريكا، ناشى از جنگ سرد با شوروى سابق و ديگر برنامه هاى ريگان، رئيس جمهور وقت بود. بازى هايى مثل استار فلايت و…

بازی های رایانه ای در چند سال اخیر:

 در پنج سال اخير با پيشرفت هايى كه در سخت افزارها و نرم افزارهاى ساخت و اجراى بازى ايجاد شده، اين محصول جايگاه خاص خود را در جهان پيدا كرده است. طبق آمار، روزانه دو بازى رايانه اى به بازار مى آيد و تخمين زده مى شود كه چرخش مالى اين بازى ها فقط در آمريكا، تا پايان اين دهه، به بيش از يك ميليارد دلار در سال برسد. بازى هاى رايانه اى برخلاف فيلم هاى سينمايى به مخاطب اين امكان را مى دهد كه بجاى تماشاچى بودن خود به ايفاى نقش بپردازد، رانندگى كند، با اسلحه شليك كند و تعقيب و گريز انجام دهد. آمارها نشان مى دهد كه روند توليد بازى هاى رايانه اى به 3- 4 هزار نسخه در سال مى رسد و با شتاب زياد در جامعه جهانى در حال گسترش است. كه توليد اين بازى ها در دنيا تنها در انحصار چند شركت آمريكايى و ژاپنى است. بيش از 30 ميليون نفر در سراسر جهان، بخشى از اوقات فراغت خود را با بازى هاى رايانه اى پر مى كنند كه بالغ بر 10% آنها بين 4 تا 7 ساعت از زندگى روزمره شان را به اين كار اختصاص داده اند؛ اين آمار علاوه بر آنكه گستردگى بازى هاى را نشان مى دهد، از وابستگى روانى به اين بازى ها حكايت دارد.

جایگاه بازی های رایانه ای در ایران:

نتايج تحقيقى نشان مى دهد كه 56% جوانان ايرانى علاقه بسيار زيادى به بازى هاى رايانه اى و استفاده از اينترنت در اوقات فراغت دارند؛ به گونه اى كه از ميان 2/64% جوانانى كه در زمان اوقات فراغت خود مشغول بازى مى شوند، 7/38% بازى را انتخاب مى كنند.

رابطه بازی های رایانه ای و جنگ نرم:


عنصر مشترك تمامى بازى ها اين است كه كاربر در نقش يك سرباز شجاع و زبده غربى عمدتاً نيروى ويژه دلتا فورس آمريكا يا اس.اى.اس انگليس و يا حتى نيروهاى حافظ صلح سازمان ملل براى گسترش آزادى هاى فردى و دموكراسى و مبارزه با گروه ها و سازمان تروريستى دولتى يا غيردولتى و يا حتى موجودات فضايى و يا تخيلى كه بشريت را به سوى نابودى مى كشانند، وارد عمل شده و هدفى جز مبارزه و نابودى تروريست ها و نجات بشريت ندارند. ايالات متحده و صهيونيسم بين الملل سعى دارند با اين برنامه هاى فرهنگى، تجاوزات نظامى خود را در ميان ملت آمريكا و حتى ساير ملت ها امرى عادى، انسان دوستانه و به منظور گسترش صلح و دموكراسى در سطح جهان نشان دهد. سعى مى شود اين موضوع القا شود كه آمريكا نماد خير مطلق در جهان است و هر فرد يا گروه يا دولتى كه مخالف او و ارزش هايش است محورهاى شرارت و شيطانى اند. پيش از فروپاشى شوروى سابق، ريگان لقب امپراطور شرور را به اتحاد جماهير شوروى داد و پس از آن جرج دبليو بوش از كشورهايى چون ايران و عراق با عنوان كشورهاى پليد (شرور) نام برد.

برخى از بازى هاى رايانه اى نيز به جنگ جهانى دوم و مبارزه با دولت نژادپرست نازى پرداخته و يا پس از آن به مبارزه با کمونيستها مى پردازد. پس از فروپاشى شوروى، آمريكا سعى مى كند كشورها و گروههاى مسلمان را بزرگترين خطر براى صلح جهانى معرفى كند. چرا كه به قول نظريه پردازان آنها، آمريكا اكنون با اژدهاى بزرگ با مارهاى سمى پرشمارى روبه روست. يا به قول هنرى كسينجر با اسلام سياسى به رهبرى جمهورى اسلامى ايران. همانطور كه بيان شد در بازى هاى جديد شما به مبارزه با كشورها و گروه هاى اسلامى مى رويد. ويژگى مشترك اين بازى ها استفاده از نمادها و سمبل هاى اسلامى است. نمايش مكان هاى منقش به تصاوير اسلامى، استفاده از رنگ سبز براى نمايش تروريست ها، استفاده از مكان هاى مذهبى مسلمانان مانند مسجد كه از محلهاى تجمع تروريست ها معرفى مى شود و عمدتاً تك تيراندازها بالاى مناره هاى مساجد موضع گرفته اند و به سوى شما تيراندازى مى كنند. استفاده از صداى عربى و فارسى براى بيان زبان تروريستها، استفاده از صداى پس زمينه مانند صداى صلوات و پخش آيات قرآن و…. در بازى 1 delta Force black hawk down team sabreبراى مبارزه با تروريست ها به كشورهاى مختلف مى رويد.

ادامه دارد…

*ان شالله به بررسی نقش بازی ها در فرهنگ اسلامی-ایرانی پرداخته می شود.


موضوعات: پژوهشی
   یکشنبه 3 دی 1391
نظر از: خسروی [عضو] 
خسروی

اميد است زحمات مخلصانه همه عزيزان مورد رضايت حضرت احديت قرار گيرد

1391/10/11 @ 13:31
نظر از: مدرسه ولي‌عصر «عجل‌الله‌تعالي‌فرجه» بناب [عضو] 
مدرسه  ولي‌عصر «عجل‌الله‌تعالي‌فرجه» بناب

ممنون از مطلب مفیدتون .

1391/10/03 @ 11:40
نظر از: mirshafi [عضو] 

ممنون از مطالب زیبایتان

1391/10/03 @ 10:47


فرم در حال بارگذاری ...