« وصیت نامه شهید میثمیرحلت عالم زاهد شيخ علي اكبر نهاوندي. »

به دنبال گسترش قیام مردمی ، امام رحمه الله علیه در پیامی عزم خود را مبنی بر بازگشت به ایران اعلام می دارد . بختیار که با حمایت آمریکا و به عنوان یک چهره ملی قصد مهار انقلاب و خاموش کردن شعله های قیام را دارد ، خود را در این امر ناتوان می یابد و می کوشد که با قانونی جلوه دادن دولت خود ، قیام را سرکوب نماید . مخالفت خود را با بازگشت امام اعلام و دستور بسته شدن فرودگاه های کشور را می دهد . در پی انتشار این دستور مردم خشمگین ، به خیابان ها ریخته و با تحصن و شعار های کوبنده دولت بختیار را مخاطب قرار می دهند .

 

امام پس از پانزده سال دوری از وطن در میان استقبال پر شور مردم قدم به خاک این سرزمین گذاشت ؛ پانزده سالی که به خاطر بر زبان جاری کردن حقیقت به عراق ، ترکیه و فرانسه تبیعید شد .

پس از یکصد و هفده روز توقف امام خمینی در نوفل لو شاتو ، ساعت سی سه دقیقه به وقت تهران حرکت کردند .

حاشیه های روزی که امام آمد ۰۰۰

۱-حضرت  امام به هنگام خروج از فرانسه با ارسال پیامی خطاب به مردم فرانسه ، ضمن اظهار تشکر از آنها خداحافظی کردند

۲-حضرت امام پس از اقامه نماز در کف هواپیما ، روی دو پتو با آرامش خوابیدند ، این در حالی بود که همه علاقمندان ، دوست داران و نزدیکان ایشان ، نگران انجام این پرواز بودند . خطر انهدام هواپیما و یا ربودن آن در آسمان چیزی بود که همه را تا لحظه فرود آن در فرودگاه تهران ، نگران ساخته بود .

 

۳-در هواپیما دویست نفر امام را همراهی می کردند که پنجاه تن از آنان همراهان و هواداران و نزدیکان امام خمینی و ۱۵۰ نفر از خبر نگاران بودند .

۴-راس ساعت نه سی و هفت دقیقه و سی ثانیه امام در میان حلقه گروه منتخب استقبال کنندگان از پله های هواپیما فرود آمدند .

۵-با ورود حضرت امام به سالن فرودگاه ، فریاد الله اکبر سالن فرودگاه را به لرزه در آورد . استقبال کنندگان با خواندن سرود « خمینی ای امام » اشک مشتاقان را بر گونه هایشان جاری کردند .

۶- حضرت امام طی بیاناتی در فرودگاه تهران گفتند : من از عواطف طبقات مختلف ملت تشکر می کنم . عواطف ملت ایران به دوش من بار گرانی است که نمی توانم جبران کنم . ایشان ضمن اشاره به این که طرد شاه از کشور قدم اول پیروزی بود ، همگان را به وحدت کلمه و ادامه مبارزه تا قطع کامل ریشه های فساد ترغیب کردند سپس از آن جا عازم بهشت زهرا شدند .

 

۷-با وجود سرمای زمستان ، شب پیش از ورود امام بسیاری از مردم مشتاق در مسیر حرکت ایشان خوابیده بودند .

۸-هنگام ورود امام خمینی به مدت بیست دقیقه مراسم استقبال توسط تلویزیون ایران به طور زنده پخش شد .اما ناگهان عکس شاه بر روی صفحه تلویزیون ظاهر و برنامه قطع شد . د ر حالی که مراسم ورود حضرت  امام به طور مستقیم از تلویزیون پخش می شد ، نظامیان با یورش به این سازمان از ادامه پخش ممانعت کردند . عده ای از مردم با قطع جریان پخش مستقیم ورود امام از تلویزیون به علت هجوم مأمورین نظامی ، از عصبانیت تلویزیون های خود را به خیابان پرت کردند .

۱۲ بهمن بزرگ ترین استقبال تاریخ ایران در تهران برگزار شد ؛ به طوری که جمعیت استقبال کننده از امام خمینی به ۳۳ کیلومتر رسیده بود . در ساعت ۹:۵۰ دقیقه بامداد روز دوازدهم بهمن هواپیمای حامل امام در میان تدابیر شدید امنیتی در فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست . ایشان پس از ورود به فرودگاه و ایراد سخنرانی طبق برنامه ای که از قبل تنظیم شده بود ، عازم بهشت زهرا شدند و در میان استقبال گسترده مردم تهران در ساعت یک بعداز ظهر وارد قطعه ۱۷ که مدفن شهدای انقلاب بود شده و سخنرانی خود را ایراد نمودند .

منبع : ماهنامه فرهنگ جمعه


موضوعات: فرهنگی
   سه شنبه 12 بهمن 1395


فرم در حال بارگذاری ...